سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تتر چیست

تتر چیست ؟

تتر (Tether (USDT یک ارز دیجیتال است که ارزش آن معادل ارزش دلار آمریکا است. ایده این بود که یک ارز دیجیتال پایدار ایجاد شود که بتواند مانند دلارهای دیجیتال استفاده شود.

سکه هایی که به منظور جایگزین دلار استفاده می شوند، “استیبل کوین” نامیده می شوند. تتر (Tether) محبوب ترین سکه پایدار است و حتی به عنوان جایگزین دلار در بسیاری از مبادلات مورد استفاده قرار می گیرد.

در سایت خود تتر این توکن به جهت تبدیل پول نقد به پول های دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرد و ارزش آن بر اساس ارزهای بین المللی نظیر دلار ، یورو و ین سنجیده می شود.

بر طبق اعلام سایت رسمی آن این توکن مانند دیگر کریپتوها از بلاک چین استفاده می کند و بر خلاف آن ها 100 درصد از پشتیبانی دلار برخوردار است .

به عنوان مثال در برابر هر تتر باید یک دلار نگه داری شود و در نسبت 1: 1 قرار دارد.

در حالت ایده آل، این به این معنی است که تتر با قیمت 1 دلار در هر اکسچنج مورد معامله قرار می گیرد و می تواند به عنوان یک دلار استفاده شود. با این حال، در عمل، قیمت تمایل به نوسان کمی دارد.

کاربرد اولیه تتر برای ثبات بخشیدن به مارکت کریپتو است و برای ارائه نقدینگی به اکسچنج هایی هست که نمی توانند در بانک دلار وثیقه کنند.

با استفاده از دلارتتر (USDT) شما می توانید در تئوری به یک سکه که دارای ارزش پایدار مانند دلار است دسترسی داشته باشید … حتی زمانی که شما در اکسچنجی هستید که فیات معامله نمی کند! این یک امکان بسیار عالی است که بهتر هم خواهد شد. بسیاری از اکسچنج ها دلارتتر (USDT) را به عنوان یک جفت ارز پیشنهاد می کنند، به این ترتیب شما اجازه دارید سکه هایی که با تتر جفت هستند را خریداری کنید. این بسیار مفید است (به ویژه هنگامی که قیمت بیت کوین بی ثبات است).

در کنار تمام امکانات خوب تتر مشکلاتی را دارد.

واقعیت این است که ملاحظات و نگرانی های واقعی در مورد تتر وجود دارد که هر کاربر حداقل باید از آن آگاهی داشته باشد. نگرانی اول اینکه ممکن است در مقابل تتر نتوان دلار کاغذی بدست آورد. نگرانی دیگری وجود دارد که اقتصاد رمزنگاری در حال دست کاری شدن و تقلب باشد زیرا این یک توکن متمرکز است. نگرانی وجود دارد که برخی نظیر اکسچنج Bitfinex که بنیان گذار تتر هستند در آن دستکاری کنند . نگرانی وجود دارد که Tether همیشه با نسبت 1: 1  ادعا شده حمایت نشود و غیره.

به عبارت دیگر، برخی از نگرانی ها نسبت به ماهیت متمرکز تتر وجود دارد و برخی نگرانی ها در مورد این واقعیت وجود دارد که مردم به هیچ وجه قادر به تایید کامل سیستم نیستند ، که تتر تلاش می کند از طریق اسناد و مدارک آن، مدارک عمومی و ممیزی های عمومی را نشان دهد .

مشکلات و مزایا همه در اصل در اطراف یک مفهوم است. به عبارت دیگر، تطبیق فضای رمزنگاری به یک جایگزین دلار، تحت کنترل یک نهاد مرکزی، و سپس تعیین انتظارات بر اساس آن است.

این امر باید مورد توجه باشد؛ چرا که این مسئله اعتماد و تمرکززدایی، عمدتا به دلیل رمزنگاری و تلاش ها برای آزاد بودن است.

مشکل اصلی این است که شرکت تتر، هرچند که از تکنولوژی بلاکچین استفاده می کند، اما قرارداد هوشمند توزیع شده غیرمتمرکز نیست؛ آنها یک شرکت هستند که توسط افراد مدیریت می شود و از ما می خواهند به آن ها اعتماد کنیم . همین امر برای اکسچنج Bitfinex درست است. Bitfinex یک اکسچنج همتا به همتا و غیرمتمرکز نیست؛ آنها یک شرکت هستند.

البته، از آنجا که همه ما در حال حاضر از اکسچنج های متمرکز استفاده می کنیم و برای دسترسی به نقدینگی به این اکسچنج ها نیاز داریم، می توانیم استدلال کنیم که دلارتتر می تواند این نیاز ما را برطرف کند.

در پایان طبیعت متمرکز این توکن بد نیست و آن را با کوین هایی نظیر ریپل در یک دسته قرار می دهد اما ماهیت آن با کریپتوهای غیرمتمرکز نظیر بیت کوین ، لایت کوین ، اتریوم و …. متفاوت است.