سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اکسچنج

اکسچنج – صرافی

اکسچنج یا صرافی محلی است که سرمایه داران و تریدرها برای خرید فروش ارزهای دیجیتال خود و تبدیل آن ها به یکدیگر به آنجا مراجعه می کنند . برخی از آن ها پلتفرمی را ارائه می دهند که خریداران و فروشندگان بتوانند بر اساس عرضه و تقاضا ارزهای دیجیتال خود را با یکدیگر مبادله کنند .

دسته بندی اکسچنج ها

اکسچنج ها بر اساس پلتفرم به دو دسته متمرکز و غیر متمرکز تقسیم بندی می شوند . پلتفرم متمرکز موجب ایجاد یک قدرت مرکزی می شود. این امر از پایه با فلسفهبلاک چین و جامعه آزاد مغایرت دارد . ایده هایی مبنی بر ایجادپلتفرم های غیر متمرکز یا decentralized exchanges موسوم به دکس (DEX) نیز شکل گرفته است که معایب و مزایایی دارند.

در واقع با سبک نوینی از صرافی ها روبرو هستیم . در گذشته برای تبدیل پول خود با سایر ارزها به یک صرافی در یک خیابان مراجعه می کردیم . اکنون با گسترش اینترنت این سبک از کسب و کار نیز در حال تحول هست . همواره در برابر نوآوری و تکنولوژی های جدید مقاومت هایی صورت می گیرد ، اما به مرور کسب و کار سنتی محکوم به شکست هستند .

از معروف ترین و معتبرترین آن ها می توان به کوین بیس – بایننس – هیت بی تی سی – اککس – بیتفاینکس -بیترکس – کوکوین – پولونیکس – چنجلی و ……. اشاره نمود .